Barbatul in planul divin (VI)

Ish

5. Iș (bărbatul matur)

Nici un bărbat nu ajuge la maturitate fără rănirile necesare. Dincolo de năbădăioasa primăvară și de ploile violente din debutul verii se întinde periaoda de maturizare și de creștere a recoltelor din toamnă.
Definiție: Iș înseamnă „bărbatul adult, soțul (ca în Osea unde Dumez se prezintă ca bărbatul lui Israel) sau umanitatea, persoană de rang înalt, stăpânul, reprezentantul lui Dumezeu“ (Gen. 2:23). Iș nu este nici „yeled“ (bărbatul tânăr, nici zaken (bărbatul împlinit) cu care ne vom întâlni în capitolul următor.

Uz: Iș este bărbatul care a trecut prin cataractele locurilor periculoase și s-a așezat în albia liniștită a câmpiei. El s-a refăcut din rănile aproape mortale și, păstrând cicatricile, prezintă creditul unuia care are „experiență“:
„Ferice de cel ce rabdă ispita. Căci după ce a fost găsit bun, va primi cununa vieții, pe care a făgăduit-o Dumezeu celor ce-L iubesc“ (Iacov 1:12).

Iș este bărbatul care s-a specializat în ceva. Termenul apare deobicei împreună cu un atribut care îl califică: un om tare și voinic, un războinic (1 Samuel 16:18), omul milostiv (Proverbe 11:17), un om priceput (Proverbe 17:27), un om de pace (Psalm 37:37), om destoinic, temător de Dumezeu, demn de încredere (Exodul 18:21), bărbați de război (Deut. 2:14), omul lui Dumezeu (de 75 de ori în Scriptură).

Iș este bărbatul care a trecut de la individualism la integrarea în structura stabilă a familiei și societății. Dintr-un competitor, el s-a transformat într-unul care colaborează. Singuraticul de până mai ieri este acum solidar cu grupul din care face parte. Cel dornic să acapareze a devenit cel darnic. Statura lui nu se mai măsoară prin ceea impresionează privirea, ci prin eea ce realizeză el prin activitățile lui. Într-un cuvânt, iș este bărbatul care a încetat să fie ceea ce-l doresc ceilalți și a început să fie ceea ce a hotărât el că trebuie să devină. El nu mai provește realitatea prin ochii altora, ci prin ochii lui.

Iș nu mai bate la poarta speranțelor, ci s-a așezat în casa realizărilor. El este bucuros alături de „ișa“, partenerul potrivit pe care i l-a dăruit Dumezeu (Gen. 2:23).

Cine studiază Biblia în original va descoperi ca „iș“ apare în calificativul „iș elohim“, un „om al lui Dumezeu“. Un astfel de om nu este ca toți ceilalți oameni. Această asociere implică autoritate, misiune și reprezentare. Ea a fost aplicată preoților, profeților și celor chemați într-un mod special de Dumezeu. Numirea i-a fost aplicată lui Moise (Deut. 33:1), Samuel (1 Samuel 9:6), David (Neemia 12:24), Ilie (1 regi 17:18) și Elisei (2 Regi 4:7-13).
Aflat pe patul morții, David îl numește așa pe Solomon:

„Eu plec pe calea pe care merge toată lumea. Întăreşte-te (ghibbor), şi fii om (iș)“ (1 Regi 2:2).

Maturitatea cerută pentru a deveni împărat nu avea de a face așa de mult cu calitațile personale, cât cu relația personală cu Dumezeu. Carta drepturilor și obligațiilor împăratului prevedea foarte clar acest lucru:

„Când se va aşeza pe scaunul de domnie al împărăţiei lui, să scrie pentru el, într-o carte, o copie a acestei legi, pe care s-o ia dela preoţii din neamul Leviţilor. Va trebui s-o aibă cu el şi s-o citească în toate zilele vieţii lui, ca să înveţe să se teamă de Domnul, Dumnezeul lui, să păzească şi să împlinească toate cuvintele din legea aceasta şi toate poruncile acestea, pentruca inima lui să nu se înalţe mai pe sus de fraţii lui, şi să nu se abată dela poruncile acestea nici la dreapta nici la stînga, şi să aibă astfel multe zile în împărăţia lui, el şi copiii lui, în mijlocul lui Israel“ (Deut. 17:18-20).

Un om al lui Dumez trebuia să facă din Cuvântul lui Dumez obsesia vieții lui. Acesta este și mesajul psalului ales să stea în proologul cărții psalmilor. Omul după inima lui Dumez descris acolo este „iș“:

„Ferice de omul (iș) care nu se duce la sfatul celor răi, nu se opreşte pe calea celor păcătoşi, şi nu se aşează pe scaunul celor batjocoritori! Ci îşi găseşte plăcerea în Legea Domnului, şi zi şi noapte cugetă la Legea Lui!“ (Psalm 1:1-2)

Omul matur trebuie să aibă compasul său personal cu care să se orienteze în viață, dincolo de sfaturile pe care I le dau din afară profesorii, păstorul, soția, biserica, prietenii sau rudele. Cu alte cuvinte, ceea ce a pierdut Adam la cădere poate fi recâștigat acum de om la maturitate. Am fost creați să domnim ca reprezentanți ai lui Dumnezeu și redobândim măcar în parte acestă poziție și privilegii prin lucrarea restauratoare a Duhului în cei mântuiți (Efes. 5:1 – 6:17, Gal. 5:1; Coloseni 2:20-23).

Abuz: Una din avertizările cele mai nebăgate în seamă ale Bibliei este: „Cunoștința îngâmfă, dragostea zidește“ (1 Corinteni 8:1). Bărbatul care-ți folosește superioritatea ca pe o platformă înaltă de pe care privește cu dispreț mulțimea celor care n-au ajuns încă la nivelul lui este una din cele mai dezamăgitoare imagini din societate. Mulțumirea de sine care te face să fi continuu nemulțumit de ceilalți este aluatul din care se dospește sinuciderea spirituală.

Exemple: Surprinzător, Biblia ni-l dă ca exemplu de maturitate pe profetul Ilie. Acest „om al lui Dumezeu“ a fost frânt prin încercările extraordinare prin care a trecut. Urmărit trei ani de zile de Ahab, urmărit apoi de Izabela, mereu în pericol de a-și pierde viața, Ilie a crescut în tărie lăuntrică și în încrederea lui în Dumezeu. Chipul său a devenit legendar, iar credința lui unică o inspirație pentru nenumărate generați. Momentul lui apoteotic a fost pe muntele Carmel. Acolo, Ilie a fost nu numai unul dingur împotriva a patru sute de prooroci ai Astarteei, ci unul singur împotriva unei întregi națiuni. Destinul lui Ilie n-a fost împlinit atunci când s-a pogorât focul din cer și „a mistuit jertfa, lemnele, pietrele și a supt apa care era în șanț“ (1 Regi 18:38), ci atunci când tot poporul de pe munte s-a întors la Dumnezeul cel adevărat și a strigat:

„Domnul este adevăratul Dumezeu! Domnul este adevăratul Dumezeu!“ (1 Regi 18:39).

Cei care cunosc limba ebraică știu că atunci poporul a strigat, nimic mai mult și nimic mai pițin decât numele lui … Ilie. „Elijahu“, numele lui ebraic avea închis în sine destinul profetului: „El“ (Elohim) și „Iahu“ (Iehova) sunt combinate ca să dea exact strigătul concluzie la care i-a împins lucrarea lui Ilie pe cei din Israel: Domnul este adevăratul Dumezeu!

Personalitatea lui Ilie a fost covârșitoare. Nu-I de mirare că l-a înălțarea lui la cer, ucenicul său, Elisei a simțit că pierde nu numai un dascăl, ci toată puterea lui israel:

„Părinte! Părinte! Carul lui Israel și călărimea lui!“ (2 Regi 2:12).

Ilie

Ilie este omul care și-a depășit condiția fagilității umane, devenind o stâncă de neclintit în mărturia sa pentru Iehova. Prin aceasta, el a devenit un „tip profetic“ pe tiparul căruia Dumezeu a anunțat venirea lui Ioan Botezătorul, cel care trebuia să pregătească poporul pentru venirea lui Mesia (Maleahi 4:5-6).

Ajungerea la maturitate este o treaptă pregătită pentru fiecare dintre noi. Încercările și frângerile prin care ne trece Dumez n-au menirea să ne distrugă, ci să ne crească. Divinul stăpân al viei, ne „curățește ca să aducem și mai multă roadă“ (Ioan 15:2). Iată propiria mea mprturie, așa cuma apărut ea într-un articol scris după moartea tatălui meu:

Când ajunge un băiat la maturitate ?

Pe vremea mea, în România, un baiat trăia doar cu “certificatul de nastere” pana la paisprezece ani, cand primea, in sfarsit, un “buletin de identitate” (pana atunci existase doar prin identitatea parintilor lui). Varsta aceasta de paisprezece ani seamana suspect de mult cu un echivalent al lui “Bar Mitzva” de la evrei, cand baiatul citeste pentru prima data cu voce tare din Tora si este declarat “personal responsabil” de implinirea ei inaintea lui Iehova.

Tot in Romania, la optsprezece ani deveneai “major”. La aproximativ aceasta varsta iti luai “bacalaureatul”, un cuvant care insemna initial ca ai sfarsit-o cu scoala si esti gata de insuratoare. La americani, devii major pe la douazeci si unu de ani, cand ai voie sa-ti cumperi singur bauturi alcoolice. In realitate, si in Romania tot pe la douazeci si unu de ani erai socotit major sau cum se mai spunea “cu armata facuta”.

Capeti o identitate pe la 12 – 14 ani, esti major pe la 18-21 de ani … dar la “maturitate” cand ajungi cu adevarat?

Am auzit pe cineva spunand ca nu poti fi copil decat o singura data, dar poti fi copilaros toata viata si sunt de aord cu observatia. Totusi, cand ajunge un baiat la “maturitate” ?

Acum, in zilele acestea de criza personala, cred ca eu pot sa dau un raspuns la aceasta intrebare: un baiat ajunge matur numai atunci cand ii moare tatal sau. Am cincizeci si trei de ani si cred ca numai acum trec intr-o singuratate noua pragul maturitatii.

Cu cativa ani in urma, l-am sunat pe Valentin Popovici la cateva zile dupa moartea tatalui sau si l-am intrebat asa … cvum se intreaba … fara sa astept cu adevarat un raspuns : “Cum te simti?” Am primit atunci un raspuns pe care nu-l asteptam, nu l-am inteles si nu l-am patruns pana ce n-am trecut si eu prin aceeasi experienta: “Frate Daniel e greu … s-a facut dintr-o data asa de intunerec si de rece in jurul meu …”

Cred ca “maturitatea” este un prag existential imposibil de trecut atata timp cat traiesti inca pe umerii tatalui tau. Esti si ai dreptul sa ramai copil cata vreme poti rosti expresii ca acestea: “Tatal meu este mai tare ca tatal tau!”, “Te spun lu’ tata!”, “Nu stiu, am sa-l intreb pe tatal meu”, “Sa-i spunem si lui tata” … Cand nu mai poti rosti aceste cuvinte esti condamnat la “maturitate”. Absenta tatalui te proiecteaza in realitatea unei singuratati care dezechilibreaza, debiliteaza si chiar decurajeaza. Este o trauma din care trebuie “sa te ridici singur”, ca sa “stai pe picioarele tale”.

Cand moartea tatalui se produce inainte de vreme si orfanul este inca nevarstnic, singuratatea acestei “maturizari fortate” lasa urme adanci si uneori o viata fara gust sau cu gust de carton, ca patlagelele de sera culese inca verzi si sortite sa se coaca pe drumul catre piata. Un astfel de copil al nimanui, care are in loc de tata doar un nume de imprumut pe certificatul de nastere sau pe buletinul de identitate, are de obicei doua evolutii posibile.

Una, pe care am vazut-o la tatal meu, care a trait de mic fara parinti, este sa ramana o fiinta vulnerabila, foarte sensiblila, care se retrage in spatele unui zid de aparenta raceala si pare “distant” celor din jur. As numi aceasta evolutie “alternativa nucii”, care are o coaja tare, dar are in inima ei “patru frati ingemanati”, dulci la gust si plini de undelemn.

O a doua evolutie posibila este sa devina un om virulent, gregar, purtatorul unei masti de saltimbanc, abil creator de fantezie, priceput la scris, la muzica sau la un alt limbaj prin care poate crea o lume virtuala in care sa se simta el insusi bine si “in siguranta”. Cand se simte amenintat, atacat sau contestat direct, el raspunde exagerat, cu un sentiment de panica. As numi aceasta evolutie “alternativa artistului”.

Ce am sa fac eu la cei cincizeci si trei de ani ai mei? Cum se “maturizeaza” un barbat ajuns intre timp el insusi bunic? Va marturisec sincer, nu stiu. Vom trai si …veti vedea. Pana una alta, am inca surprinzator de multe lacrimi in rezervor si caut un loc ferit in care sa nu ma gaseasca … nepotii.

Branzais

Acesta ar fi aspectul sentimental al problemei. Stiu, din punct de vedere spiritual, orice copil al lui Dumnezeu are un Tata care nu moare si care-i este intotdeauna aproape si la indemana. Asta ii pune pe cerstini in avantaj fata de ceilalti oameni si ne rezolva mult mai usor problema echilibrului launtric.

Corecție: Maturitatea nu este niciodată prea multă! Câtodată însă, din cauza îngrămădirii, ea se „acrește“.

(Pentru restul acestui studiu, mergeti aici)



Categories: Articole de interes general, Studiu biblic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: