O istorie segalnica

Draga Daniel, am fost solicitat sa scriu o reactie la Istoria Bisericilor Baptiste din Romania (IB) despre Biserica Sega.Te rog daca vrei sa il publici pe internet. Multumesc. (Florian Guler)

(Provocarea:

Iata aici un citat din cartea lui dr.Bunaciu Ioan,ISTORIA BISERICILOR BAPTISTE DIN ROMANIA, si citatul se refera la o parte a istoriei bisericii Sega Arad.
Dupa opinia mea cele scrise despre perioada cand biserica a fost pastorita de fr.Cocian si fr.Chiu,sunt cel putin rautacioase,dar sa fiu mai ingaduitor,domnia sa este in afara celor intamplate in aceasta perioada,sau informat dintr-o sursa gresita. Rog asadar pe cei ce cunosc aceasta parte a istoriei bisericii SEGA,Cea mai infloritoare si mai prospera din punc de vedere spiritual,aceasta fiind parerea mea,la o parte din ea fiind martor personal,si am fost binecuvantat nespus de mult, sa-si spuna parerea personala,eu avand o parere total opusa! Marit sa fie Domnul!

Deasemenea este greu de inteles aparitia in revista Farul Crestin din Arad o noua biografie a lui Mara Cornel prezentata de acelasi autor;dr Ioan Bunaciu.
…adica ce eveniment important a prilejuit aparitia acestui articol? Presupun ca este vorba de arata o imagine cosmetizata a unor fosti lideri din conducerea cultului baptist;sigur este doar o parere personala.
(voi mai reveni cu completari)…urmeaza citatul;

Intre anii 1939-1949,biserica a fost pastorita de Truta Ioan, absolvent al Seminarului teologic baptist din Bucuresti si priginar din Curtici. In 1949,acestuia i-a urmat Cocean Martian, fost membru al miscarii Oastea Domnului din Biserica Ortodoxa si absolvent al Seminarului teologic baptist din Bucuresti. Acest pastor nu si-a stabilit foarte clar termenii doctrinei evanghelice de aceea in biserica din cartierul Sega s-au cuibarit toti cei care se abatusera, intr-un fel sau altul, de la aceasta, si mai ales asa-numitul “grup al al moisistilor”condus de insusi Moisescu Vasile.

Din 1978,pastor al bisericii din Sega a fost Chiu Pavel,care,desi bun predicator,nu si-a stabilit nici el foarte clar principiile.De aceea,dintre toate bisericile baptiste din oras,aici s-au adunat parca toti asa-zisii luptatori pentru drepturi,care cereau defapt dreptul de emigrare in SUA, ca disidenti religiosi.

Pastorul Chiu Pavel a condus biserica pana in anul 1982, cand i s-a aprobat emigrarea in USA.
Pastorul Martian Cocean emigra si el in SUA in anul 1978.
Intre anii 1982-1984, biserica a fost condusa de Cetean Daniel, deasemenea absolvent al Seminarului teologic baptist din Bucuresti, care a incercat sa introduca in biserica spiritul adevaratei credinte evanghelice si respectul fata de mai marii bisericii.
Intre anii 1986-1998, acestuia i-a urmat pastorul Gongola Mihai.

… a consemnat pentru o buna parte dintre voi, Costica Holhos.)

Raspunsul lui Florian (aici)



Categories: Articole de interes general

1 reply

  1. Evident ca am fost membru al bisericii Shega in perioada comunista. Fr. Bunaciu stie multe; dinsul a crescut la Shega si a pastrat legatura cu cei de-acolo incluiv pastorii Cocian & Gongola. Se pastreaza parte a corespondentsei sale cu fr. Cocian. Este regretabil ca dinsul scrie la citiva ani dupa revolutie si continua un complex de vinovatie fatsa de cei pe care-i pomeneste: grupul Moisescu. Acesti frati fusesera membri ai unei biserici crestine dupa Evanghelie din Arad (str. Oituz). Din motive pe care nu le cunosc, biserica aceasta era ca un ghimpe pt comunitatea Baptista de Arad de atunci. Tinerii, mai ales studenti o frecventau. Mama mea a fost apostrofata puternic, pt ca o frecventase, de catre fostul pres. al Comunitatii Arad, Ilie Dudau. In final, oamenii acestia au fost arestati si inchisi (1959) cu concursul fostului pres. de Comunitate baptista, Dudau. Lucrul acesta era binecunoscut in Arad. Dupa gratierea din’64, 2 dintre fostii condamnati Simi Motz si Mia Iovin au devenit membri ai bisericii din Shega. A fost un act de curaj din partea fr. Cocian ca i-a primit. Lucrul acesta a atras furia Conducerii comunitati si mai ales a Uniunii Baptiste. S-a mers pina la a se cere excluderea sa din Cult. Secretarul general Tsunea a venit val-virtej la Arad si numai presiunea fratilor din biserica l-a scapat pe Cocian de excludere pt abateri de la doctrina baptista. Ironia a fost ca Dudau sa fie-dupa pensionare- membru in aceasta biserica unde fusesera primitsi si cei condamnatsi. El a fost cel care l-a reclamat pe Cocian pt abaterile de la doctrina baptista. Istoria e lunga; exista documente ale acestei “judecati”…Fr. Bunaciu e mult mai in virsta decit mine ca sa nu stie lucrurile astea. E regretabil ca dinsul continua acuzatiile acestea staliniste si dupa revolutie. Intre timp “mosisitii” au fost reabilitati de guvern. Ei sunt pomenti in raportul oficial despre comunism redactat de comisia Presedintelui Basaescu. Numai noi nu vrem sa-i reabilitam, continunidu-le condamnarea -in mod simbolic binentseles. Majoritatea protagonistilor sunt morti; cei in viatsa sunt foarte batrini. Ar fi necesar ca Comunitatea de Arad sa faca un gest de minima decentsa si pocaintsa si sa-si ceara simbolic iertare pt rolul jucat in inchiderea acelei biserici si arestarea acestor frati. Ce rost ar avea? Daca n-ar avea nici un rost reparatia morala atunci ce rost are acuzarea “moisistilor” de catre fr. Bunaciu in istoria sa? Putem sa nu spunem nicimc si sa lasam totul in seama lui Dumnezeu. Atunci nici sa nu continuam sa acuzam facindu-ne partasi la condamnarea initsiala a acestora! Nu suntem cinstiti! Oricum, principalii protagonisiti: Vasile Moisescu -conducatorul bisericii, fr. Rosianu in casa caruia se adunau si Ilie Dudau- fost presedinte al comunitatii de Arad- sunt toti de mult inaintea lui Dumnezeu care va judeca cu dreptate “doctrina fiecaruia”. Si nu numai doctrina. Evident fr. Bunaciu n-are nici-o vina in condamnarea lor la inchisoare. Dar ignorarea de catre dinsul a condamnarii lor si laudarea doctrinarilor ce-au contribuit la condamnare lor, este un fel de continuare a complexului de vinovatsie pe care cei implicati in condamnarea lor l-au avut pina la capat. In cartea Pigmei si Uriasi se spune ca Ilie Dudau ar fi fost amenintsat cu pistolul la finalul unei sedintse de comunitate. Nu ma indoiesc ca supra dinsului s-au exercitat presiuni. Dar in momentul cind reclama din interiorul bisericii era de mult pensionar si fara vreo responsabilitate. Iar asupra noastra, azi, nu mai face nimeni presiune. Exceptind poate constiintsa!
    PS. (Vasile Moisescu este tatal fostului primar al Aradului de dupa revolutie, Dr. Cristian Moisescu).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: