M10 – Minunea de la Piatra Neamț

De la Pascani la Piatra Neamț este drumul meu de la amintirile duioase la cele dureroase. Cu multi ani in urma, insotind un mic grup de turiști americani, aici mi s-a declansat o criza de angoasă depresivă. Au fost ecoul și sechelele nesiguranței din vremea comunistă, când pendulasem între bucuria inceputului vietii de căsătorit si amenințările temutului articol 153 din codul legal prin care cei ce puteau fi invinuiti de parazitism erau arestați si trimiși la muncă obligatorie. Mi se refuzase dreptul de a fi pastor baptist. Nu puteam sta in Pascani, lângă Daniela, mai mult de trei zile pentru ca imi refuzasera viza de flotant. Plecam cateva zile la Piatra Neamț si reveneam acasa. Plecam cateva zile la Iași si reveneam. Plecam cateva zile la Roman sau Bacău si reveneam iar pentru un maxim de trei zile. Fericirea ni se dadea cu ratia si portia mea era tare mică. Acum eram impreuna cu Daniela si calatoream spre casa familiei Handaric.

Ei au fost un timp membrii bisericii noastre din Anaheim, California. Acolo s-a născut cel de al treilea copil si singurul lor băiat. Pana la urma au decis sa se întoarcă in Romania si asta i-a costat. Haosul de dupa volutie i-a confruntat cu mari probleme de etica. Au pierdut mult pentru ca au vrut sa rămână cinstiti si curati. Supararea l-a facut pe Ionuț să se îmbolnăvească. Ficatul lui s-a blocat intr-o boală foarte rară, imposibil de tratat in Romania. A ajuns in Italia. Specialiștii de acolo l-au propus pentru transplant. Au urmat o serie de analize. De fiecare data, Ionuț ne trimitea in America știri despre starea sănătății lui. Mesajele erau din ce in ce mai triste, dar se terminau invariabil cu declarația ca el are credinta ca Dumnezeu il poate vindeca fara operatie. Nu l-am contrazis niciodata. Ne-am rugat. Au urmat o serie nereușită de intervenții invazive. Ficatul manifesta un fel de refuz față de canalele biliare. Sistemul autoimun o luase razna. Transplantul aparea din nou ca singura solutie, posibilă, dar foarte riscantă. Ionut si-a spus: Acum, Doamne, poți să le arăți tuturor ceea ce poți face Tu. De undeva de dincolo de logică, avea încredere ca Dumnezeu poate, va și va face o minune. Și minune a fost!

Când s-a dus la pregătirile pentru transplant, doctorii i-au facut radiografii si l-au intrebat uimiti “ce a făcut”. Ficatul arăta aproape perfect. Sângele curgea acum nestingherit, iar sclerozatele lui căi fuseseră parcă reparate de altcineva. Incredințarea lui se dovedise adevărată. Dumnezeu făcuse cu adevărat o minune. Italienii l-au pus in arhivele lor la capitolul vindecarilor inexplicabile, sau explicabile doar prin … credință.

Vă las pe voi să vă imaginați bucuria cu care ne-am dus spre Piatra Neamț și intensitatea întâlnirii cu Ionuț. Mai ales că eram însoțiți de Silvia Tărniceriu, și ea vindecată de două ori miraculos de cancer. Unii spun că baptiștii nu cred în minuni. S-ar putea, dar noi ne bucurăm tare tare de ele!

Am găsit orașul Piatra Neamț transformat de hărnicia și priceperea unui primar pe care (mi s-a spus) urbea nu-l merită și nu știe să-l prețuiască. Eu nu știu, pentru că nu m-am urcat în surprinzătoarea gondolă care traversează la mare înălțime orașul, ca să văd problema “în ansamblul ei”. Mi s-a părut însă, în scurtul răstimp cât l-am colindat, că orașul are toate șansele să fie considerat printre cele mai europene orașe ale Romaniei, un veritabil Brașov in miniatură.

De la Piatra am plecat greu, despărțindu-ne foarte dificil de acești oameni minunați ai familiei Handaric. Au fost pentru câțiva ani “ai noștri”, in California și Dumnezeu știe cât de mult îi dorim iarăși acolo.

Pe drumul dinspre Piatra Neamț la Bicazul Ardelean am văzut două “pozne grafice“ greu de explicat și acceptat în România modernă:

Aflasem dela ei că familia Țepeș, altădată gestionar în Bicaz Chei s-a întors acasă, așa că am făcut un ocol spre casa lor. I-am gasit dărâmând și zidind, modificând vechea casă după comanda copiilor. Unul se află acum la Arad, iar ceilalți sunt in America. Toți vor să păstreze o casă de vacanță în valea aceasta nespus de frumoasă. Dacă aș avea bani și dacă aș putea, aș face și eu ca ei, adăugându-mă mulțimii de români care-și petrec anul împărțindu-l între Romania si America. Bravo lor!

I-am lăsat la muncă și am urmat panglica îngustă a șoselei prin mirificele chei ale Bicazului. Le străbătuserăm de atătea ori de-a lungul anilor … Cunoșteam aproape fiecare întorsătură, fiecare cascadă a neostoitei ape care continue să sape la rădăcina acestor giganți de granit. Fără să vreau, i-am invidiat iar pe Carmen și pe Răzvan, care aveau să poposească pe aceste meleaguri în câteva zile. Dacă-mi permiteți să vă dau un sfat, cumpărați o bucată de pământ pe valea aceasta. Va fi aur atunci când investitori pricepuți o vor pune în exploatare. Triunghiul cuprins între Piatra, Bistrița și Suceava este una din minunile încă nedescoperite ale Europei și ar putea fi transplantate oricând în Austria, Germania, Italia sau Franța.

Amețiți și încântați, am poposit în vârful văii, în depresiunea intramontană a Lacului Roșu. Format prin adunarea apelor rămase captive în urma prăbușirii unui versant, Lacul Roșu este destinația zilnică a mii de oameni din toate părțile țării și ale lumii. Am vazut italieni, germani, orientali care vorbeau engleza si mulți, chiar foarte mulți unguri. La Lacul Rosu am intalnit pentru prima dată in aceasta calatorie “cei mai multi maghiari pe cap de locuitor”. Mi s-a spus ca ei sunt convinși că lacul este al lor, parte din vechea Austria-Ungarie. Nu mă pricep, dar știu că n-au dreptate. Lacul, ca și munții maiestuoși care-l înconjoară, sunt, împreună cu tot pământul, “ai Domnului”.

Lacul Rosu

Ale ungurilor sunt acele “langoșe” delicioase pe care le-am mâncat pe nerăsuflate. Tot al lor este și obiceiul de a pune întotdeauna accentul pe prima silabă a cuvintelor, ceea ce dă limbii române vorbite de ei un caracter straniu și comic totodată. Și tot ale lor sunt casele frumoase și satele elegante pe care le-am străbătut în Covasna si Harghita. Mi s-a părut că, fără să trec granița, am început să străbat iar Ungaria.

Într-o parcare din Lacul roșu am văzut cum un grup de tineri frumosi coboară dintr-un Mercedes Sprinter cum mi-as dori sa aibă si biserica noastra. Vorbesc frumos unul cu celălalt, foarte politicosi cu cei din jur. Aud mirat iar “multumesc frumos, te rog frumos” “mi- ați face o mare plăcere”, ” pictați foarte frumos” ( către creionarul de ocazie care-și întinsese pe o tarabă improvizată pânzele) … Mă țin de-aproape după ei, ca un ogar care le luase urma și dorea neapărat să la afle soiul. Îi aud schimbănd-o pe limba lor și folosind foarte familiarul limbaj româno-american. Mă dumiresc surprins: baietii sunt crestini romani veniti ca si mine din America sa faca misiune. Ce frunos! Ce binecuvântată mărturie!

Advertisements

Categories: Personale, Uncategorized

4 replies

1. Si in seara asta a fost ME (minunea emanuel) . Sa va tina Domnu vesnic frate Daniel , cand am auzit ca veti veni la Oradea am lasat toata treaba casei si am venit la Oradea ca sa va ascult. M-am bucurat mult ca v-am putut vedea, auzi si sa fi cercetat de Domnu prin predica dumneavoastra, De mult timp imi doresc sa va aud live si a venit si ziua asta.

2. am văzut și trăit minunea aceasta,Domnul să fie lăudat

3. Va multumim din toata inima ca in trecerea fugitiva prin Romania v-ati facut timp sa ne vizitati si pe noi. Ne simtim flatati si binecuvantati de Domnul. Copiii nostri v-au cunoscut mai bine si au inteles acum de ce va iubim si va pretuim asa de mult.
    De asemenea va multumesc pentru ca ati scris despre minunea pe care a facut-o Dumnezeu cu mine. Ma rog ca toti cei care citesc sa fie incurajati sa se increada, sa-L iubeasca si sa-L glorifice pe Domnul care merita cu adevarat aceasta.
    Ne rugam ca Domnul sa va ocroteasca si sa va foloseasca spre Slava Lui in calatoria pe care o faceti prin Europa.

4. Si mie imi plac minuuuuuuniiiileeee!!!