Alaska – 9. La Denali

Luni, 21 Iulie 2014

alaska_denali_national_park_mount_mckinley_card_postcard-r717f601bb25e40cd8a008ed9db089cb7_vgbaq_8byvr_512

Ne-am despartit foarte greu de soferul/ghidul nostru. S-a dus sa doarma la iesirea din parc, penntru ca dimineata trebuie sa ia un alt grup pe care sa-l duca la Ancorage. Noi vom pleca inapoi maine cu trenul. Asa este prevazut in traseu, pentru ca sa mergem si pe alte variante decat ne-a oferit soseaua.

Ghidul ne-a cam vorbit de rau locurile de pe aici si comfortul cazarii. Cred ca a fost o incercare psihologica sa nu ne lase in depresia comparatiilor cu comfortul de pe vapor.

O noapte la castel !

Suntem gazduiti la MacKinley Chalet Resort in acest fastuos Denali National Park. Totul este surprinzator de curat si de civilizat. Parca am fi undeva prin Montana sau Utah. Desi suntem obositi de drum, faptul ca afara nu se face intunerec ne indeamna la o mica inspectie a imprejurimilor. Iata cum arata ,,noaptea“ din Denali. Este ora 23.

noaptea mckinley-chalet-resort

La MacKingley Chalet nu este rau deloc! Mica si cocheta asezare este plasata la cotul unui rau care canta vesel cand trece peste stancile care-i stau in cale. Cand ne uitam mai de aproape, observam pe mal cateva barci pneumatice. Cativa oameni se tot foiesc pe langa ele. Ne dam seama ca este un punct de unde se pleaca in River Rafting.

Pentru prima data dupa multe zile, am gasit acces gratuit la Internet. In sala de la receptie a resortului sunt chiar doua computere puse la dispozitia publicului. Ce sa mai cerem?

Organizatorii turului ne-au dat niste cupoane in valoare de o suta de dolari si a trebuit sa-i cheltuim neaparat seara aceasta. Am sunat acasa ca sa-i intrebam pe copii ce vor sa le luam. ,,Nimic“, ne-au raspuns. ,,Veniti voi ca va simtim lipsa”. Fraza asta a mai saltat putin pretul cadourilor …

Magazinele din resort sunt ,,sezoniere“. Marfă multă, prețuri mari. Amintiri fericite (,,Scump, scump, zice cumpărătorul și plecând se fericeste!“)

De-ti ia rasuflarea …

Declarat parc national in 1917, Denali are peste sase milioane de acrii de salbaticie (comparativ ca marime cu statul Connecticut). Padurea boreala din Alaska produce cam o treime din oxigenul planetei. Nu-i de mirare ca mi-a reglat si mie metabolismul si mi-a ridicat testosteronul!

Astazi am invatat doua lucruri: ca “Denali” inseamna “inalt” (The Great One) si mintea mea de rebusist gaseste foarte repede o anagramare surprinzatoare. Dupa cum numele meu intreg, Daniel Branzai, amestecand literele, se poate scris si sub forma lui Barzilai en Dan, si Denali poate fi considerat o anagramare de la … Daniel.  Sa te tii… modestie!

Denali este intradevar “breathtaking”. Din pricina altitudinii, ne-am pierdut repede suflarea. N-om fi noi la cele 20,327 de feet ai varfului, dar nici la nivelul marii (oceanului) ca azi dimineata nu mai suntem. Am sa ma interesez maine dimineata ca sa stiu precis la ce inaltime se afla resortul nostru.

Deshidratari in apa!

Al doilea motiv al pierderii suflului nostru este dezhidratarea. Ghidul ne-a spus sa bem multa apa pentru ca aerul este foarte uscat. Cu atata ploaie, eu nu cred ca este vorba despre lipsa de umiditate. cred mai degraba ca, asa cum am mai patit la Boulder, in Colorado si in Granby, aerul rarefiat produce o evaporare accelerata. Asta se vede si din negurile care se inalta cetoase dupa fiecare ploaie. Literalmente, ne dezhidratam in ploaie!

Ghidul ne-a mai spus si povestea unui om, dintr-un alt tur care se simtea asa de rau ca se vorbea de ducerea lui la spital si, eventual, acasa. El l-a sfatuit sa bea putina apa, dar omul i-a spus ca el nu bea apa nicodata. De foarte multi ani bea soft drinks.

“Fa-o doar de data asta. Fa-o pentru mine.” Si dupa doar trei inghitituri barbatul a inceput sa se simta mai bine.

Denali iti taie respiratia insa mai ales prin frumusetea si maretia locului. Am venit intr-o fuga si plecam intr-o fuga, dar ceea ce am vazut de pe drum a fost si este de ajuns ca sa ne impresioneze si sa ne faca sa mai venim. Chalet-ul nostru este asezat la intorsatura unui rau care toarce pe sub ferestre. Mi-ar place sa pot sta aici si sa dorm o saptamana … Nu cred ca as bate recordul!

Sunt atatea de vazut! Sunt atatea tururi care ne asteapta! Pe apa, pe uscat, prin aer, Denali farmeca si desfata sufletul. La una din opririle de pe traseul facut cu autocarul, la “visitor center” am vazut afisate pe un perete sapte-opt trasee. Pe coloane paralele erau date informatii despre fiecare. In dreptul tuturora era un factor comun: in ziua aceea, turistii se intalnisera cu ursi. Prin aer am zarit cateva zeci de vulturi plesuvi, iar pe marginea soselei am vazut trei musi, unul viu si doi morti in accidente cu masina.

Un mic filmulet despre Denali:

Noapte alburie

Este ora 23:15 si afara este inca lumina. Daniela este biruita de somn, dar eu vreau neaparat sa stiu cand se face noapte. N-am mai fost niciodata la o latitudine asa de nordica.

M-am convins inca o data ca traim intr-o lume mobila. Acum doua saptamani, impreuna cu Mioara Ursan, ajutam doua fete din Romania aflate in tranzit spre munca lor din vara de la Canionul Colorado. Pe vapor am intalnit doi tineri muzicieni din Ungaria veniti sa faca si ei un ban in vacanta. La magazinul de unde am luat cadourile seara aceasta am intalnit un tanar cu accent cantat. “Din Rusia?” L-am intrebat. “Nu, din Bulgaria, cu viza de lucru pentru studenti”. I-am spus ca noi suntem din Romania si s-a bucurat sa ne vada. Ii era tare dor de acasa. Ca si noua de altfel.

In parcarea resortului, intre imensa majoritate de masini cu numar de Alaska am zarit doua jeep-uri venite din California si Arizona. Imediat am scos aparatul si am rugat-o pe Daniela sa-mi faca o fotografie. Asta nu pentru ca mi-ar place Jeep-urile …

20140720_222838

Este 23:48 si afara e inca lumina … Mie mi se inchid insa ochii. Cred ca las observatiile mele cu innoptarea pe alta data … Ma duc acum sa ma culc pentru ca, pe la cine stie ce ore mici se face iar lumina si vine dimineata. Daca mai stau un pic, astazi va fi deja maine …

Am aflat a doua zi de la receptie ca in iulie nu se face de fapt noapte-noapte, ci doar o inserare prelungita pana pe la ora 3:30 dupa care vin zorile.