Viata in Asociatie

Scriu acest post sub influenta “Adunarii ecumenice de la Sibiu” si a “Conventiei bisericilor baptiste romane din USA si Canada,” care a avut loc la inceputul lunii Septembrie la Kitchener, in Canada)

Unul din lucrurile greu de atins in viata aceasta este “unitatea”.

Domnul Isus, care a trait o vreme printre noi si ne-a cunoscut “la fata locului” si “la limita posibilitatilor” noastre a facut din “unitate” subiectul uneia din cele mai solemne ruhaciuni a Lui, cea din Ioan 17 (“Ma rog ca ei sa fie una” apare acolo ca o realitate pe care “numai Dumnezeu o poate realiza”.)

Unitatea nu inseamna “uniformitate”, ci armonia diferentelor, ca in celebra explicatie a apostolului Pavel din 1 Corinteni 12 – ilustratia “madularelor din trup”). Viata presupune o “unitate in diversitate”. Ori tocmai aceasta realitate a “diferentelor” este cel mai mare obstacol in calea “unitatii” asa cum o dorim noi astazi si cum si-o imagineaza unii dintre noi.

Orice vreme de tranzitie, fie ca este vorba de tranzitia romanilor care au venit aici in America sau de cea a romanilor care au intrat in Europa, scoate in evidenta tensiuni produse de faptul ca nu “ne schimbam toti cu aceiasi viteza”. De obicei tinerii (tineretea n-are nici o legatura cu varsta) o iau la fuga in fata, iar batranii (nici batranetea n-are nimic de a face cu varsta; stiu adolescenti care s-au nascut batrani si varstnici care n-au imbatranit nicioata!)  evolueaza cu cele trei viteze stiute de mine din copilaria mea moldovana: “incet, incetutz si pi loc”.

Existenta tensiunilor datarate diferentelor dintre noi poate fi depasita numai prin “maturizarea” noastra spirituala, prin studiu biblic si prin facerea unei distinctii categorice intre “forme” (care se schimba mereu de cand lumea! Cine s-ar mai imbraca si ar mai canta astazi ca iudeii din prima biserica de la Ierusalim?) si “principii” (care sunt valabile oricand, oriunde si care ne definesc existenta). Altfel, nasul va zice urechii: “N-am trebuinta de tine!” si fierea ii va spune pancreasului: “Pentru ca nu esti ca mine, nu esti din trup!” Diversitatea ilustrata prin analogia cu madularele trupului trebuie extinsa de la nivelul credinciosilor din aceiasi biserica locala, la nivelul vietii colective a bisericilor din “asociatie”. Altfel, scarpinarea nasului va scoate mereu sange …

Din cauza absentei “in trup” a Domnului Isus, marele nostru Pastor si Imparat, riscam mereu sa degeneram intr-o anarhie ca aceea de pe vremea Judecatorilor: “Pe vremea aceea, nu era imparat in Israel, fiecare facea ce-i placea” (Jud. 21:25).

In loc sa ne “asociem”, asa cum doreste Domnul Isus, tendinta naturala a firii pamantesti este sa faca cum au facut “nemultumitii” care contestau “realitatea imparatiei”: “”Ce parte avem noi cu David? Noi n-avem mostenire cu fiul lui Isai! La corturile tale, Israele! Acum vezi-ti de casa, Davide!” Si Israel s-a dus în corturile lui” (1 Regi 12:16).

Izolarea si individualismul isi au si ele avantajele lor. Ele se pot manifesta si cu indivizi si cu biserici. Ganditi-va doar la Diotref! Cand esti sibgur, poti face ce vrei, nu dai socoteala nimanui, poti sa-ti impui stilul personal si nu te doare capul de problemele altora (“ca ai si asa destule pe cap!”).

Pe de alta parte, “asocierea” in duhul unitatii crestine, desi aparent complica lucrurile, are avantaje pe care fie si o simpla lecturare superficiala a Noului Testament ni le pune inaite: marturia crestina (“ca lumea sa cunoasca ca Tu M-ai trimis”), maturizarea prin ajutorul reciproc, corectarea prin vegherea unora asupra altora, incurajarea si intrajutorarea in situatiile de criza, marirea ariei de activitate prin colaborarea cu cei aflati in alte parti, cresterea potentialului financiar prin proiecte comune, etc.

Tinand cont de toatecele spuse mai sus, nu pot sa nu privesc cu bucurie la ceea ce Dumnezeu a realizat in Asociatia bisericilor baptiste romane din USA si Canada de-a lungul vremii. Nemultumirile si neimplinirile nu trebuiesc amplificate in detrimentul aprecierii a tot ce a fost si este “bun si frumos” in viata comunitatii noastre de pe continentul american. Unde am fi astazi daca n-ar fi existat rugaciunea Domnului Isus, lucrarea tainica a Duhului si osteneala generatiilor de romani care au trait pe acest continent inaintea noastra?

Distantele erau altadata probleme de netrecut. Astazi avem posibilitati care desfinteaza acest obstacol. Ne-am adunat in Canada. La Kitchener s-au spus si s-au facut lucruri frumoase. S-au facut planuri pentru aici si pentru acolo, s-au legat prietenii in partasia generala si s-au nominalizat persoane care sa duca mai departe slujirea “asocierii noastre”. S-a analizat marturia noastra in acest continent, dar si in continentul european, cu precadere in Romania, Ucraina si Moldova. Baptistii romani sunt astazi mai risipiti ca oricand pe toata fata pamantului! Este un motiv in plus sa revenim la rugaciunea Domnului Isus, sa ne punem toata nadejdea in faptul ca Dumnezeu a ascultat-o si sa ne straduim sa “pastram unirea Duhului, prin legatura pacii”.

S-au vorbit la Kitchener despre actiuni pe care le-am putea intreprinde in aceasta directie: continuarea comunicarii prin revista Luminatorul si prin site-ul Asociatiei, schimburi intre predicatori (Nu pastori! Nu cu sapa, ci cu mapa!), vizite cu grupuri corale, de tineret, etc., continuarea taberelor de vara pentru tineret si adolescenti din Colorado, participarea la proiecte misionare comune in America, Europa si mai ales, Romania, Ucraina si Moldova, concedii “de lucru” pe care le-am putea avea prin schimburi reciproce de scurta durata cu pastori din Romania, organizarea de conferinte si intruniri periodice, etc.

Asa cum spuneam si in “Luminatorul” revista noastra de aici: “Asociatia nu inseamna “ei”, nici macar “ei si cu noi”, ci “tu si cu mine”.



Categories: Stiri din America

8 replies

  1. Indemnul Apostolului Pavel este: “Så påstrati unirea Duhului, prin legåtura påcii!”
    As remarca mai întâi o distinctie:
    – så “påstrati”, nu sâ creati. Unitatea a fost si este lucratå de Duhul, dar ea trebuie påstratå. As spune câ o asemenea unitate n-are culoare “denominationalå” ci are culoare Cristicå.
    – se oferå si o cheie: prin legåtura påcii”; nu prin competitie a sferelor de influientå, nici prin demonstarea propriei superioritåti doctrinare sau eclesiastice, ci “prin legåtura påcii”: Pacea cu fratii este trâitå de cei ce au pacea cu Dumnezeu si care se bucurå låuntric de pacea lui Dumnezeu.
    Când spun acestea, nu sunt pentru promovarea unui ecumenicism de paradå, nici pentru amestecarea congregatiilor. Unirea “Duhului” reclamå o unitate spiritualå, în care credinciosul îsi tråieste cu evlavie convingerile, s simte bine cu fratii care are convingeri similare, dar care recunoste (asa cum s-a spus) drept credinciosi adevårat pe toti aceia care Il au pe Cristos ca Mântuitor al lor.
    C, H. Spugeon a spus cå atunci când va fi “acaså la Domnul”, va avea trei mari surprize: prima: multi pe care se astepta så-i gåseascå în cer, nu vor fi acolo: ei fuseserå doar crestini cu numele; a doua suprizå: despre multi ce care credea cå nu vor fi în cer, vor fi, totusi, în cer; a treia mare surprizå: cå un påcåtos pierdut, care n-a avut ce sâ-I aducå nimic altceva Domnului Isus decât vinovåtia lui, a a juns în cer,
    Domnul så ne ajute så pâstrâm unire Duhului pri legåtura påcii.

    Serban Constantinescu

  2. Ai dreptate. Religia cea mai raspandita astazi nu este crestinismul, ci confuzismul. Incurcam forma cu continutul si pierdem dragostea de dragul rigorii prost intelese.
    Dumnezeu le-a dat evreilor religia unui Templu in care n-aveau voie sa intre!!?! El a stiut ce periculos este interiorul unei cladiri religioase pentru noi, oamenii.
    Evreii trebuiau sa “traiasca cu Dumnezeu” nu in Templu, ci acasa la ei, pe camp, pe strada, in piata … unde erau ei insisi, asa cum traiau in mod obisnuit.

  3. Va admir de la distanta pentru lucrarea pe care o faceti frate Daniel,insa ce pacat ca unitatea de care vorbiti asa de frumos ramane pentru cei mai multi o utopie tocmai pentru ca fie nu inteleg ce inseamna diversitate in unitate ,fie ignora diversitatea ca manifestare in TRUPUL LUI HRISTOS si cultiva( sau ce este mai rau,impun )uniformitatea.De aici si pana la a afirma de la amvon ca o biserica care are scena,tobe si ghitari electrice pentru a le folosi spre lauda Domnului este un club sau orice altceva decat biserica, nu este decat un pas,dar unul mare care duce la dezbinare nu la unitate.DOMNUL SA VA BINECUVANTEZE.

  4. Draga frate Nicu

    Vorbeam despre crestinii adevarati. Pleava sta cu graul pana la treieratul de la sfarsit, iar neghina mai este si ea din pacate printre noi.

  5. vorbiti foarte frumos despre unitate in diversitate dar exista ceva ce trebuie specificat si pe care eu nu-l inteleg(sincer nu inteleg) cand vorbiti xdespre faptul ca trebuie sa se uneasca crestini..la ce fel de crestini va referiti? daca ati vrea sa specificati mai bine cine sunt “ei ” si :noi” sau asa cum spuneti “eu”si “tu”
    Daca am sa fiu sceptic la o unitate intre Baptisti,pentecostali sau carismatici ..etc.si ortodocsi,catolici etc..in cazul in care fiecare ramane pe pozitia lui doctrinara,nu cred ca ma fac vinovat de exclusivism. Dumnezvoastra ce spuneti? sau am inteles eu gresit? daca asa stasu lucrurile atunci imi cer iertare.

  6. Iubite frate Constantinescu

    Orice cintributie a dumneavoastra este o lectie binevenita. Va multumesc frumos si va respect mult in Domnul Isus. Daniel

  7. Asociatia credinciosilor este consecinta naturalå, fireascå a calitåtii de credincios în Domnul Isus. Este o asociere în esentå, nu ca så exprime unanimitatea ci frumusetea unitåtii în diversitate. Despre aceastå unitate în diversitate, am citit frumoase comntarii ale lui C. H. Spurgeon, El se gândea cå Maria Magdalena L-a våzut pe Cristosul înviat si a crezut cå este grådinarul. Dela aceasta, Spurgeon se întreba: Cum ar fi o grådinå al cårei Grådinar este Cristos. El råspundea: o astfel de grådinå are o infinitate de specii de flori, care de care mai frumoase, si o infinitate de parfumuri, tot mai plåcute si atrågåtoare!
    Doresc ca crestinii români din America si Canada, baptisti, crestini dupå evanghelie, charismatici så fie flor frumoase în gradina îngrijitå de Somnul Isus, despre carePsalmistul spunea în Ps. 45: “Tu esti Cel mai frumos dintre oameni, harul este turnat pe buzele Tale.” Purtåtorii frumusetii lui Cristos pot marca unitatea în diversitate a frumosului: nu al frumosului artistic, nici al frumosului atrågåtor pentru ochiul natural, ci al FRUMOSULUI CRISTIC care Il desfåteazå pe Dumnezeu si îi face pe “frati” så se bucure unii de altii, în Domnul Isus Cristos!
    Al Dvs.,
    Serban Constantinescu

  8. Draga Daniel,

    Subscriu la cele spuse de tine. Dovedesti, inca o data, un acut simt al realitatii. Am “meditat” si eu la aceasta tema dar m-am temut sa-mi impartasesc concluzile. In cele din urma sunt “proaspat” pe aceste tarimuri si inca mai am multe de invatat si inteles. Ceea ce imi permit sa spun este ca Asociatia nu face decit sa reproduca la o scara mai mare ceea ce se petrece in Biserica. Aceleasi probleme se ridica si intr-un caz si in celalalt. In cele din urma, asa cum spuneai, este o problema de unitate. Cei mai multi, dintre cei cu care am discutat, sunt de acord cu principiul armoniei in diversitate, al complemntaritatii, dar in practica se realizeaza cu foarte mare dificultate. Cred ca ne lipsesc citeva componente esentiale pentru ca acest principiu sa poata fi pus si in practica. O sa incerc sa le mentionez mai pe larg intr-un comentariu viitor. Deocamdata doar o sa le prezint succint: umilinta (acceptarea faptului ca nu sunt detinatorul adevarului absolut), dependenta (acceptarea faptului ca depind de binecuvintarile pe care Dumnezeu le da prin fratii mei) pocainta (acceptarea faptului ca sunt intr-un proces nefinalizat de sfintire) credinta (acceptarea faptului ca lui Dumnezeu ii pasa, vrea si poate sa pastreze Biserica Sa mai mult decit voi visa eu vreodata) si dragostea (acceptarea faptului ca dragostea este cheia tuturor lucrurilor pentru ca este natura lui Dumnezeu)

    Domnul fie laudat!

    Sorin Covaci

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: