Victima sau victorios prin har?

Una din cele mai comode si mai firesti pozitii in care ne complacem este aceea de … victima. Fiecare din noi are sentimentul ca este nedreptatit, ca sufere pe nedrept, ca sufere mai mult decat toti ceilalti.

Ca pastor, de multe ori, mi se pare ca biserica este ca o mare anticamera la dentist. Fiecare ia pozitia unui pacient cu o teribila durere de masea! In zadar incerci sa-i spui cuiva despre durerea altuia. El iti spune: “Lasa-ma domnule cu durerea aluia. Sti ce tare ma doare pe mine?!”

Fiecare se crede mai nenorocit decat ceilalti si n-are timp si nici stare sa se gandeasca la ceea ce-I doare pe ceilalti. Ce-I de facut?More...

In primul rand trebuie sa ne dam seama de aspectul caraghios al situatiei. Ce-ati face daca in sala de asteptare ar intra pana si dentistul tinandu-se cu mana de falca?  Ce-am face daca pana si el ar fi obsedat doar cu “durerea Lui” ?

In al doilea rand trebuie sa incercam sa vedem cum au scapat altii din aceasta criza, iar, in al treilea rand, ar trebui sa facem si noi ce au facut ei.

Vi-l propun ca exemplu pe apostolul Pavel, iar criza prin care a trecut el se gaseste in 2 Corinteni 12:7-12. Criza lui Pavel s-a declansat datorita “tepusului” care-l facea sa sufere. Nu stim precis si nici n-are vreo importanta sa stim despre ce fel de “tepus” a fost vorba. Este sufficient sa stim ca problema a fost destulde mare si de chinuitoare ca sa-l faca pe Pavel sa mearga in rugaciune inaintea lui Dumnezeu. Dialogul cu Dumnezeu i-a descoperit lui Pavel un alt mod de a intelege situatia. De trei ori a insistat pe langa Dumnezeu sa-I ia tepusul din carne si tot de trei ori a primit un raspuns negativ. Pe langa refuz insa, Dumnezeu i-a dat si o motivatie a crizei. Dumnezeu i-a spus in esenta cam trei lucruri.

Primul a fost ca situatia nu este scapata de sub control de Dumnezeu. Suferinta lui era EXACT ceea ce hotarase Dumnezeu pentru el, atunci si acolo.

Al doilea a fost ca “tepusul” era o contrabalansare a harului dat lui Pavel. Vedeti, daca n-am simti slabiciunea noastra si daca n-am avea probleme, ni s-ar parea ca n-am avea nevoie nici de prezenta harului lui Dumnezeu. Suferinta nu vine niciodata singura in viata noastra. Ea vine insotita de o cantitate de har corespunzatoare, masurata si potrivita de insusi Dumnezeu:

“Nu v-a ajuns nici o ispita, care sa nu fi fost potrivita cu puterea omeneasca. Si Dumnezeu, care este credincios, nu va ingadui sa fiti ispititi peste puterile voastre; ci, împreuna cu ispita a pregatit si mijlocul sa iesiti din ea, ca s-o puteti rabda” (1 Cor. 10:13).

Iacov ne sfatuieste “sa privim ca o mare bucurie cand trecem prin felurite incercari” (Iacov 1:2) anticipand sosirea unui har pe masura. Cu cat sunt incercarile mai mari, cu atat Dumnezeu ne va trimite mai mult har. Iar harul este, cum spunea Bill Gothard: “Dorinta si puterea de a face voia lui Dumnezeu … cu bucurie!”

Al treilea lucru pe care I l-a spus Dumnezeu lui Pavel a fost ca slabiciunile noastre declanseaza puterea nemaipomenita a Lui: “Puterea Mea este facuta desavarsita in slabiciunea ta.”

Unul din cele mai nepretuite sfaturi pe care mi le-a dat Richard Wurmbrand in anii mei de formare ca predicator a fost acesta: “Incepe intotdeauna predica marturisindu-ti sincer o slabiciune. Vei declansa astfel ajutorul promis de Dumnezeu celor slabi. Smereste-te ca sa poata El sa te inalte. Daca faci invers, El te va lasa sa lucrezi in puterea ta si si vei sfarsi prin a fi smerit cu forta. Dumnezeu sta impotriva celor mandrii. Alege ce vrei: sa fie Dumnezeu cu tine sau Dumnezeu sa fie impotriva ta.”

Care a fost reactia lui Pavel la aceste trei lucruri pe care I le-a spus Dumnezeu?

Ascultati-o:

“Deci, (de acum) ma voi lauda mult mai bucuros cu slabiciunile mele, pentru ca puterea lui Christos sa ramana in mine. De aceea, simt placere in slabiciuni, in defaimari, in nevoi, in prigoniri, in stramtorari, pentru Christos; caci cand sunt slab, atunci sunt tare.” (2 Corinteni 12:9-10).

Aceasta atitudine l-a scos pe Pavel din sala de asteptare de la dentist. Situatia lui nu s-a imbunatatit cu nimic, dar felul lui de gadire s-a imbunatatit considerabil. Eu si cu tine trebuie sa trecem printr-o transformare asemanatoare, pentru ca, in majoritatea crizelor, Dumnezeu alege sa nu-ti schimbe imprejuraril, dar El vrea sa te schimbe pe tine. Cand ne raspunde la rugaciuni, Dumnezeu ne mareste credinta; cand amana sa ne raspunda, El ne mareste rabdarea, iar cand refuza sa ne raspunda, El stie ca ne putem descurca cu ceea ce deja ne-a dat. Scopul adevarat al rugaciunii nu este sa-L schimbam pe Dumnezeu, ci pe noi insine.

Poti ajunge “victorios” chiar si cu tepusul in carne. Poti ajunge sa simti chiar “palcere” in lucrurile care-ti pareau pana nu demult o “pacoste” si o pricina de autocompatimire.

“Cand sunt slab, atunci sunt tare”. Iata cea mai paradoxala, dar si cea mai formidabila declarative a unuia care a stat de vorba personal cu Dumnezeu si a inteles explicatia primita de sus. Cei ce aleg politica puterii omenesti, vor avea parte doar de puterea politicii. Celor care, insa, in har umil, in duh de conducator-slujitor, in supunere jertfitoare ai darnica, urmaresc gandul lui Christos, El le va acorda puterea Sa.

Sfidand optica obisnuitului, apostolul Pavel a cladit toata viata pe inferioritatea care-L lasa pe Dumnezeu sa-Si manifeste atotputernicia:  “Caci nebunia lui Dumnezeu este mai inteleapta decat oamenii; si slabiciunea lui Dumnezeu, este mai tare decat oamenii. De pilda, fratilor, uitati-va la voi, care ati fost chemati: printre voi nu sunt multi intelepti in felul lumii, nici multi puternici, nici multi de neam ales. Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca sa faca de rusine pe cele intelepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii ca sa faca de rusine pe cele tari. Si Dumnezeu a ales lucrurile josnice ale lumii, si lucrurile dispretuite, ba inca lucrurile care nu sunt, ca sa nimiceasca pe cele ce sunt, pentru ca nimeni sa nu se laude inaintea lui Dumnezeu” (1 Cor. 1:25-29).

Ca exemplu suprem, asa cum observa un foarte fin commentator biblic, “Christos nu si-a purtat crucea ca o victima, ci a folosit-o ca pe un instrument prin care l-a biruit pe Satan si a mantuit lumea. Slabicunea Lui a fost un prilej ca atotputernicia lui Dumnezeu sa-si implineasca planul. Christos a biruit in, ceea ce parea in apparent a fi cel mai adanc moment de neputinta din toata viata Lui.

 



Categories: Studiu biblic

2 replies

  1. Lectia rabdarii si a multumiri este foarte usoara intr-o suferinta de scurta durata dar nu mai este asa cind lumina de la capatul tunelului este stinsa. Uneori suntem scapati de cancer dar avem de rabdat o nimica toata pe care noi toti suntem “experti” sa le tratam, dar totusi nu merge cum vrem noi indiferent ce facem sau ne rugam.Domnul are o lectie sa ne invete si nu este foarte usor de trecut clasa. Problema este foarte personala ( de cele mai multe ori) si sfaturile altora nu se potrivesc. Ce facem atunci? Ne vaitam cum zice fr. in articol, ne declaram victime ,sau umblam din doctor in doctor . Facem prea mult sau nu facem nimic, care este solutia ? Stiu si eu raspunsul ca suntem buni la teorie Alergam la Domnul .Poate am facut-o si nu avem raspunsul pe care il asteptam, avem rabdare, cerem mai multa si in felul acesta incepem sa vedem aplicarea teoriei “pe pielea noastra propie si personala “vedem ca au trecut pe acolo si altii. Putem sa fim o priveliste pentru altii de felul cum suportam incercarile si uneori chiar pentru noi insine. Stiu ca Domnul este bun si nu ne da decit cit putem duce dar citeodata nu prea “cooperam cu Autorul” si vrem sa fie mai scurt sezonul incercarilor. Alte ori, cadem in desnadejde – sau in extreme- nu mai facem nimic ori ne aruncam in tot felul de experimente ( poate este asta sau aialalta) .Cine nu a trecut prin asta este greu sa inteleaga asta este “practica ” care te omoara nu teoria care te face sa apari “spritual”. Am auzit de la amvon de mai multe ori confesiuni ale celor care inteleg si au trecut pe aici. Trebuie sa invatam sa ne “ascundem” in Domnul chiar si in cea mai simpla intelegere a cuvintului, ca desnadejdea si ispita de a ne plinge de mila sa nu ne mai gaseasca pina la vremea implinirii Voiei Lui.
    Uneori este mult mai greu sa astepti in tacere ajutorul Domnului cind toti in jur te intreaba -dar ce este cu tine? trebuie sa faci asta ori alta . Este vremea sa spui ca” Domnul lucreaza la viata mea ceva spre gloria Lui,” si ca totul va fi bine pina la urma chiar daca acum avem lacrimi pe obraz.
    Prin valea umbrei mortii este o poteca ingusta dar este adinc marcata de toti care au trecut pe acolo si de noi la vremea noastra. Vreau sa mai spun un singur lucru ca lumina de la capatul tunelului nu se vede pentruca tunelul face o cotitura si cind ajungem acolo vedem ca era “on” dar noi nu o vedeam -inca. Eu aleg sa fiu victorios cu Domnul si sa nu mai ma vait!
    Amin.

  2. Toate lucrurile lucreaza spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu! De acest lucru va fi sigur ,mai devreme sau mai
    tarziu, cel care trece prin necaz ,dar,din nou!, cei din jurul nostru in loc de ajutor il numesc ,crestinul acela de care nimanui nu-i pasa, si-l ocolesc sau / si adopta o pozitie superioara.
    Nu sunt negativist dar as fi curios cati pastori ar fi de acord sa-l supravegheze spre reabilitare pe David,tatal lui Solomon,(dupa anumite episode din viata lui)si cati l-ar exclude sau ignora…
    Cum ar fi primit Petru apostolul dupa lepadarea sa.Ar fi caracterizat clar ca apostat.
    Despre corinteni si problemele lor …
    ma opresc aici si as vrea sa amintesc un exemplu folosit de fratele nostru Wurmbrand:
    …niste teroristi au intrat in adunare cu arme automate si le-au pus in fata credinciosilor doua alternative
    1) lepadarea si scapa
    2) moartea
    unii au scapat si altii au preferat sa moara.
    Din sat venea in fuga un om care striga:omorati-ma si pe mine, si eu am dreptul sa mor pentru Hristos…nu sunt un crestin bun(nu era acceptat in adunare probabil)dar un crestin rau tot crestin este!
    cu drag Teo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: