Noutăți vechi din Geneza (II)

Ce om extraordinar a fost acest Eliezer pe care l-a trimis Avraam să caute o nevastă pentru fiul său, Isaac!

Capitolul 24 din Geneza, narează râvna și credincioșia cu care acest ,,cel mai bătrân rob din casa lui Avraam și îngrijitorul tuturor averilor lui (Gen. 24:2) s-a dus să împlinească dorința stăpânului său și să-i găsească lui Isaac o nevastă. Într-o întâmplare precedentă, când patriarhul începuse să se îndoiască de posibilitatea de a avea un copil, Avraam l-a menționat pe acest Eliezer drept un posibil și chiar probabil moștenitor al său:

„Avram a răspuns: „Doamne Dumnezeule, ce-mi vei da? Căci mor fără copii, şi moştenitorul casei mele este Eliezer din Damasc” (Gen. 15:2).

Este clar că Eliezer nu a fost ceea ce am numi noi azi un rob, ci un partener de afaceri al lui Avraam. Exista o posibilitate foarte reală ca el să moștenească tot ceea ce avea Avraam. Oare și-a dorit Eliezer aceasta? A lucrat tânjind după o astfel de variantă?

Capitolul 24 din Geneza ni-l arată ca pe un om nevinovat de astfel de gânduri. Ce om extraordinar! Un altul ar fi preferat să nu o găsească niciodată pe Rebeca sau ar fi omorât-o pe drum. Nu Eliezer! Ce păcat că foarte puțini dintre noi știm să apreciem ce fel de om și ce fel de comportament a avut Eliezer. Nu-i de mirare că unii îl aseamănă cu Duhul Sfânt venit să-i adune Domnului Isus o mireasă … Printr-o aparentă conspirație a celui ce a scris Geneza, numele lui Isaac dispare din narațiune imediat după jertfa de pe Muntele Moria și va reapare doar ca s-o întâmpine pe Rebeca la fântâna ,,Lahai Roi“ (Gen. 24:62). Deși ar fi fost normal să ne spună că Avraam a plecat la Beer-Șeba cu Isaac, textul ne vorbește doar de Avraam și slugile lui:

,,Avraam s-a întors la slugile sale, și s-au sculat și au plecat împreună la Beer-Șeba, căci Avraam locuia la Beer-Șeba“ (Gen. 22:19).

+++

De ce nu încap Isaac și Ismael unul de altul?

Oricât pare de necrezut, această incompatibilitate s-a născut dintr-una din afirmațiile lui Dumnezeu însuși! În Geneza 22:2, Dumnezeu îi spune lui Avraam: „Ia pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pe care-l iubești“.

Nu numai că acesta este versetul în care apare pentru prima dată cuvântul ,,iubire“ în Biblie, dar precizarea ,,pe singurul tău fiu“ indică singularitatea fiului lui Avraam în planul mesianic. Știm toți că Avraam a avut de fapt doi fii, dar în ochi lui Dumnezeu, numai unul era ținut în socoteală.

Asta i-a făcut pe musulmani să susțină că fiul unic ales ar fi Ismael (în Coran), iar pe evrei să spună că singurul fiu este Isaac (în Biblie). Determinarea lui Dumnezeu a dus la dușmănia și la incompatibilitatea dintre cele două religii monoteiste.

 



Categories: Studiu biblic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: