Deosebiri și asemănări

(contextul dialogului se găsește la pagina doctrinară)

V-am promis că voi publica, în dragoste frățească, unele asemanări și unele deosebiri dintre învățătura baptiștilor și ce a pentecostalilor sau charismaticilor (știu că nu sunt identice). O fac cu gingașie pentru că am frați și prieteni în ambele grupări.

Interesant este că evoluția recentă a fratelui Iosif Țon, pe care l-am apreciat mult de-a lungul anilor, îl așează alături de un alt prieten al meu din Chicago: mult hulitul Bunian Cocar. Dorința lui Buni de a fi «un baptist charismatic» a fost criticată timp de peste 30 de ani, consistent și categoric, de fratele Iosif Țon, care, asemenea multora, l-au considerat «nici cal, nici măgar» și i-au refuzat părtașia și prietenia. Situația actuală este ironică și cel puțin … interesantă. Cred că fratele Iosif Țon ar trebui să-și ceară scuze de la Buni și să-i caute părtășia și colaborarea … Ar avea foarte multe lucruri de învățat de la el.

După câte știu, fratele Iosif Țon și-a retras membralitatea din biserica baptistă din Portland și, la ora aceasta, nu este membru în nici o altă biserică baptistă română.

De la început vreau să spun că și la baptiști și la charismatici sau pentecostali, mântuirea este asigurată de credința personală manifestată la convertire și de împărtășirea convingerii că totul se face numai prin har și prin credință, fără fapte meritori hotărâtoare. Faptele bune sunt doar o consecință a mântuirii, nu o precondiție a ei.

Deosebirea ar fi că la baptiști, mărturisirea se leagă primordial de lucrarea lui Christos pentru mântuirea noastră, în timp ce la pentecostali „verbalizarea“ acestui articol de credință face referiri mai multe și la lucrarea Duhului Sfânt în mântuirea oamenilor.

Deosebirile dintre cele două grupări creștine sunt și în alte domenii doar … „semantice“, de limbaj. În practică, de multe ori, și unii și alții sunt foarte asemănători. Asta m-a făcut să spun nu o dată că:

„Deosebirile reale sunt numai între pentecostalii răi și baptiștii răi. Cei dintâi Îi spun lui Dumnezeu ce TREBUIE să facă, iar ceilalți Îi spun lui Dumnezeu ce NU ARE VOIE să facă. Pentecostalii buni și baptiștii buni sunt … „tot ăia“. Ei Îi spun lui Dumnezeu dorințele lor și apoi Îl lasă pe El să facă ce vrea El. Ei nu-L manevrează pe Dumnezeu, ci I se subordonează.“

1. O asemănare-deosebire există în problema vindecărilor. Care pentecostal crede chiar că TOATE BOLILE pot și trebuie vindecate? Asta ar însemna că de două mii de ani, nici un creștin n-ar fi trebuit să moară! Toți cei care au primit Duhul Sfânt de-a lungul veacurilor ar fi trebuit șă fie încă în viață alături de noi. Asta da „mărturie» (!) Dacă Dumnezeu ar fi lucrat așa, mântuirea ar fi fost „prin vedere“, nu prin credință. Cine n-ar fi aderat la o religie care să-l facă sănătos, bogat și nemuritor încă în această viață?

Pe de altă parte, care baptist nu se roagă pentru vindecare atunci când este vorba de cei din familia lui sau de el însuși. S-ar putea ca să nu credem în vindecări când este vorba de bolile altora,  dar credem foarte abitir când este vorba de vindecarea noastră …

Care pentecostal crede în darul de vindecător într-atât încât să meargă prin spitale și să ia saloanele suferinzilor la rând? O vindecare generală a tuturor bolnavilor dintr-o localitate, ca cea făcută de Domnul Isus sau pe alocuri de apostolii Petru și Pavel,  ar duce la închiderea spitalelor și la desființarea farmaciilor. Nu este cazul …

Care pentecostal nu se duce la dentist să-și trateze cariile? Care doctrinar respectă mecanic traducerea din 2 Cronici 16:12 (În al treizeci şi nouălea an al domniei sale, Asa s-a îmbolnăvit de picioare aşa încât avea mari dureri; chiar în timpul boalei lui, n-a căutat pe Domnul, ci a întrebat pe doftori.). Până și Oral Roberts, decanul vindecătorilor americani, s-a dus să se opereze la un spital, ridicând mari semne de întrebare nu pentru gestul în sine, ci pentru că a preferat să meargă la alt spital, nu la cel ridicat de biserica lui lângă minunata lui „Universitate a credinței“.

În Biblie, Elisei s-a îmbolnăvit la urmă de „o boală de care a murit“. Asta cu toate că puterea lui Dumnezeu era în oasele lui. Puterea aceasta a putut să-l învieze pe un altul, dar nu l-a putut împiedica pe el însuși să moară.

Pe de altă parte, care baptist nu se roagă și nu postește când cade bolnav? Care se bazează NUMAI pe medicamente și doctori? Care baptist nu se roagă pentru doctorii care-l tratează? Care biserică baptistă nu se roagă și agonizează pentru cei bolnavi? Credința că Dumnezeu este Acela care vindecă va ține cât ține lumea și … cât vor ține bolile noastre.

Deși folosim limbaje diferite, avem în practică aproximativ aceleași rezultate, iar vindecările pe care le-a făcut Dumnezeu în bisericile baptiste prin care am fost nu sunt deosebite cu nimic de vindecările întâmplate în adunările pentecostale. Am avut chiar bucuria să primim vizitele unor pentcostali care au venit să se roage împreună cu biserica noastră Bethel, Anaheim, pentru că ni s-a dus vestea că „Dumnezeu ne ascultă“.

Deunăzi, m-a sunat un predicator baptist cu vechime de peste 40 de ani în lucrare. Mi-a spus: „Am ceva timp liber și vreau să mă rog pentru tine și familia ta. Cum stați cu problemele, cu sănătatea?“ Bineînțeles că nu m-am apucat să discut probleme doctrinare …

2. O asemănare-deosebire similară există și în problema profeției. Pentecostalii cred că Dumnezeu le vorbește și azi și că există prooroci. Baptiștii cred și ei că Dumnezeu le vorbește și azi, dar că este vorba despre călăuzire, nu de proorocie.

Nici un pentecostal însă nu crede că ceea ce vorbesc anumiți profeți poate fi adăugat la Biblie, lângă revelația mântuitoare. Nici un membru al bisericilor pentecostale nu are pretenția că vorbește „ex catedra“ și „infailibil“, ca papa de la Roma. Numai acela are obrăznicia să dea „bule papale“, obligatorii pentru toată biserica lui Christos. Pentecostalii nu recunosc niciunui om un astfel de statut!

Pe de altă parte, fiecare baptist merge și el la adunare ca să audă „ce-i spune Domnul“. Tot pentru a auzi glasul Domnului citește el Biblia și se roagă. Toți la un loc și fiecare în parte, baptiștii mai cred că „Dumnezeu vorbeşte însă, când într’un fel, când într’altul, dar omul nu ia seama“ (Iov 33:14).

Mă opresc aici brusc din scris. Dumnezeu mi-a făcut cunoscut adineaori prin cineva că o soră de la noi este bolnavă. Mă duc să mă rog pentru ea și să o ajut cu ce îmi va sta în putință.

(„Și cei Trei una sunt!“ Cred că și „deosebirile dintre diferitele grupări creștine sunt asemănătoare cu deosebirile care confirmă unitatea Sfintei Trinități. Unitatea creștinilor va rămâne însă pentru mulți doar o … ghicitoare:

„Patru fraţi îngemănaţi. Într-un cojoc îmbrăcaţi“. (miezul de nucă).

M-a sunat un frate de departe și mi-a spus că trebuie să scriu un articol în care să lămuresc limpede „a cui este adevărata lucrare a Duhului Sfânt, a pentecostalilor sau a baptiștilor?“

I-am răspuns instinctiv, fără să mă gândesc: „Lucrarea Duhului Sfânt nu este a noastră! Noi suntem lucrarea Lui! Și asta nu de azi, de ieri, ci de peste 2.000 de ani!“

Mi se pare că iar punem căruța înaintea cailor și ne măsurăm și ne lăudăm greșit cu „cât` din Duhul Sfânt avem fiecare. Problema trebuie pusă invers: „Cât din noi are Duhul Sfânt, cât îi dăm noi voie să ne umple?“



Categories: Articole de interes general

35 replies

  1. multumesc de link,ar fi bine si ceva in limba romana(cu engleza stau cam slab).Referitor la inclinatii caut ceva concervator(nici n-am stiut ca poate fi relativ acest subiect) adica de culoare baptist.

  2. „Serios“ ? Fiecare avem înclinațiile noastre în aceste probleme și calitatea unui studiu depinde de preferințele noastre. Vrei unul pentecostal sau unul baptist, sau unul de altă culoare?
    Eu am găsit unul foarte bine așezat aici:
    http://preceptaustin.org/spiritual_gifts_chart.htm

  3. pace,unde pot gasi un studiu serios pe subiectul “limbilor si a darurilor spirituale”?

  4. Vasilica Moisescu in “Armonia Universala” :In afara de cei mantuiti nu exista biserica>

  5. Cu siguranta Buni a fost un deschizator de drumuri; a fost ( si este ) un minunat baptist charismatic. Si a platit si pretul pentru asta. Fie ca Dumnezeu sa-l binecuvinteze cu mult Har in continuare.

  6. imi place foarte mult ca ati subliniat faptul ca diferentele exista mai mult in teorie decat in practica. Trebuie sa cautam in spatele oricarei formulari, in spatele cuvintelor, care este adevarul si care este duhul cu care sunt spuse ele si poate vom descoperi de multe ori ca in definitiv avem acelasi Duh, fie ca suntem baptisti, penticostali sau alte ramuri ale bisericii lui Hristos. De fapt biserica e doar una singura, la inceput au existat doar biserici locale, nu culte. Dar acum asta e situatia si nu sustin ecumenismul, insa crestinul trebuie sa vada dincolo de barierele denominationaliste.

Trackbacks

  1. Encore une fois | B a r z i l a i – e n – D a n
  2. Encore une fois | B a r z i l a i – e n – D a n
  3. De ce există boli? | B a r z i l a i – e n – D a n
  4. Un mare adevăr! « Ungândbun
  5. Penticostali si Baptisti buni…! | tineridelanganoi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: