Imigranții creștini ai Poloniei

Emil Borcean  

În Occident, reacția electorală împotriva imigrației la scară largă a contribuit la succesul politicienilor și mișcărilor populiste: Brexit în Marea Britanie, Donald Trump în Statele Unite, Viktor Orbán în Ungaria și Matteo Salvini în Italia. Guvernul Poloniei, care din 2015 este condus de Partidul Conservator al Legii și Justiției, este adesea privit ca parte a acestei tendințe anti-imigrație transatlantice. Dar această percepție este simplistă. Guvernul polonez, împreună cu o mare parte a societății poloneze, este, de fapt, pro-imigrație. Ceea ce este adevărat este faptul că Polonia evită politicile multiculturalismului vest-european – prin încurajarea selectivă a imigrației, din țări cu valori culturale similare.

În 2016, potrivit Eurostat, Polonia a eliberat 586.000 permise de ședere pentru cetățenii țărilor din afara Uniunii Europene. Polonia a emis mai multe astfel de permise decât ​​orice alt stat membru al UE, cu excepția Marii Britanii – inclusiv mai multe decât Germania (505.000), care are o populație mai mult decât dublă față de Polonia.

Marea majoritate a acestor migranți din afara UE provin din fosta Uniune Sovietică, în special din Ucraina, o națiune afectată de război, sărăcie și corupție. (Bielorușii ocupă locul doi.) La sfârșitul anului 2017, 1,45 milioane de ucraineni lucrau legal în Polonia. Într-o țară de 38 de milioane, aceasta reprezintă aproape 4% din populație și între 4% și 6% din forța de muncă. Unul din zece locuitori ai orașului Wroclaw, al patrulea oraș din Polonia, este ucrainean. Este imposibil ca un vorbitor de polonă să viziteze Polonia fără să observe anunțurile cu litere chirilice și numărul mare de casieri, chelneri și prestatori de servicii care vorbesc cu accente „estice”. Din ce în ce mai mult, parohiile romano-catolice își pun bisericile la dispoziția preoților ucraineni, astfel încât să poată sărbători liturghia greco-catolică.

Creșterea rapidă a numărului de ucraineni în Polonia nu a declanșat un val de nativism. Un sondaj din 2017 arată că 88% dintre polonezi nu se tem că imigranții ucraineni vor lua slujbele polonezilor. De cealaltă parte a frontierei, un sondaj recent arată că 50% dintre ucraineni au o atitudine „caldă” față de Polonia, făcându-o țara străină pe care ucrainenii o plac cel mai mult. Ca vorbitori de limbă slavică, ucrainenii învață rapid poloneza. Numărul crescut de căsătorii mixte polonez-ucrainene este o dovadă că ucrainenii se asimilează bine în Polonia.

Spre deosebire de imaginea naționalistă și anti-imigrație care i se atribuie de majoritatea presei occidentale, guvernul polonez îi încurajează pe acești nou-veniți din est să rămână. În prezent, Ministerul Familiei, Muncii și Politicii Sociale lucrează la un proiect de lege care ar permite lucrătorilor calificați din șase țări – Armenia, Bielorusia, Georgia, Moldova, Rusia și Ucraina – să devină rezidenți permanenți după ce au lucrat legal în Polonia timp de doi ani și jumătate, și le-ar acorda familiilor permisiunea de a se stabili în Polonia. Textul proiectului de lege include următoarea clauză: „Scopul acestor schimbări este de a facilita pentru cetățenii a șase țări, similare din punct de vedere cultural, și care au calificări legate de profesii necesare pentru economia poloneză, să se stabilească în Polonia”.

Guvernul polonez încurajează și imigrația non-albă, non-europeană. Ministerul Familiei, Muncii și Politicii Sociale negociază cu guvernul filipinez un acord bilateral care ar aduce în Polonia mii de imigranți, care vor lucra mai ales ca îngrijitori ai persoanelor în vârstă. Ca și migranții din fosta Uniune Sovietică, filipinezii dețin multe din aceleași valori culturale împărtășite și de polonezi. Optzeci la sută dintre filipinezi sunt catolici și, la fel ca polonezii, filipinezii au o lungă istorie de luptă împotriva subjugării puterilor străine. Migranții filipinezi s-au asimilat rapid în țări atât de diverse precum Statele Unite, Italia, Israel și Emiratele Arabe Unite. În spațiul american, aceștia sunt deseori menționați ca o „minoritate invizibilă”.

Bineînțeles că adoptarea imigranților din fostul bloc sovietic și din Filipine este motivată de interese economice: rata natalității a scăzut semnificativ după 1989 (deși guvernul polonez a introdus beneficii pro-familie). Polonia este una dintre cele mai dinamice economii din Europa, iar o forță de muncă în declin nu poate susține o creștere de durată. Cu toate acestea, nevoia de imigranți din rațiuni economice nu generează în mod automat o deschidere față de imigrație. Economii asiatice bogate, cum ar fi Japonia și Coreea de Sud, sunt infertile și se confruntă cu populații în declin rapid, totuși se opun imigrației, favorizând omogenitatea culturală.

Guvernul polonez este precaut față de de imigrația din țările cu majoritate musulmană. La fel și o mare parte din societatea poloneză. Un sondaj din iulie 2018 arată că 52% dintre polonezi favorizează preluarea refugiaților din Ucraina, în timp ce doar 22% sprijină relocarea refugiaților din Orientul Mijlociu în Polonia.

Polonezii nu sunt singuri în Europa Centrală și de Est în ceea ce privește aceste atitudini. Premierul slovac Robert Fico a spus, de exemplu, că „integrarea refugiaților musulmani este imposibilă”, menționând, printre altele, „abordarea divergentă a femeilor” în lumea islamică, față de Europa. Popoarele din statele estice ale UE au observat eșecul multiculturalismului occidental, care a îmbrățișat imigranții musulmani fără a le cere să respecte valorile țărilor adoptive. Est-europenii știu despre atacurile teroriste care au devastat Germania, Franța și Belgia în ultimii ani, sunt conștienți de violurile în masă de la Köln, cu ocazia anului nou din 2015, și nu doresc ca acestea să se întâmple și în țările lor.

Din perspectivă istorică, o Polonie omogenă este un fenomen recent. Timp de secole regatul Poloniei și Lituaniei, care la un moment dat s-a întins de la Marea Baltică la Marea Neagră, a găzduit numeroase grupuri etnice și religioase. Domnitorii, cum ar fi regele Cazimir al III-lea, au facilitat așezarea evreilor, a comercianților armeni și a altora. Astăzi, Polonia devine din nou patria mai multor națiuni. Dar Polonia preferă migranții din societățile majoritar creștine, din societăți cu valori culturale similare – negând noțiunea postmodernă că Occidentul poate asimila toate culturile la fel de bine.

Advertisements


Categories: Articole de interes general

1 reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: